برنامه نویسی کودکان و نوجوانان

آموزش سریع اسکرچ جونیور

 

Scratch یک زبان برنامه نویسی بصری مبتنی بر بلوک  اسکرچ جونیور و جامعه آنلاین است که عمدتاً کودکان را هدف قرار می دهد. در محاسبات، زبان برنامه نویسی بصری زبانی است که به کاربران اجازه می دهد برنامه هایی را با عبارات و نمادهای بصری به جای متن ایجاد کنند. این مانند ساختن یک پازل از یک رشته دستور است.

 

می توانید داستان ها، بازی ها و انیمیشن های تعاملی خود را برنامه ریزی کنید و سپس آنها را با جامعه آنلاین به اشتراک بگذارید. Scratch همچنین به جوانان کمک می کند تا یاد بگیرند خلاقانه فکر کنند، استدلال سیستمی داشته باشند و به طور مشترک کار کنند، که به طور فزاینده ای به مهارت های ضروری برای قرن 21 تبدیل می شوند.

 

چه کسی می تواند از خراش استفاده کند؟

Scratch برای کلاس های توانایی ترکیبی مناسب است و نیاز اسکرچ جونیور ی به دانش قبلی از برنامه نویسی ندارد. این به ویژه برای سنین 8 تا 16 طراحی شده است، اما می تواند توسط افراد در هر سنی استفاده شود. Scratch طراحی شده است تا کودکان بتوانند از طریق کاوش، آزمایش و سرهم بندی یاد بگیرند. این به کودکان اجازه می دهد تا به طور مستقل یاد بگیرند و زمان والدین یا معلم را آزاد می کند تا بتوانند کارهای دیگر را انجام دهند یا با کودک دیگری کار کنند.

 

واژگان

Scratch واژگان خاص خود را دارد که برای  اسکرچ جونیور عادت کردن به آن نیاز به تمرین دارد. در زیر چند کلمه متداول وجود دارد که هنگام استفاده از Scratch خواهید دید:

 

رابط کاربری: ناحیه ای که کاربر در آن با Scratch ارتباط برقرار می کند

 

 

ناحیه مرحله: نتایج کدنویسی شما را نشان می دهد. این منطقه ای است که می توانید زنده شدن پروژه خود را ببینید

 

 

Sprites: اینها تصاویری هستند که اسکرچ جونیور  روی صفحه برنامه رایانه ظاهر می شوند

 

 

پس زمینه: تصویری است که می توان روی صحنه نمایش داد

 

 

اسکریپت‌ها: مجموعه‌ای از بلوک‌ها  اسکرچ جونیور هستند که همگی با یکدیگر پیوند می‌خورند. هر بلوک نحوه تعامل اسپرایت ها با یکدیگر و پس زمینه را تعیین می کند.

 

 

لباس: یکی از ظواهر مختلف یک جن است. اینها را می توان نامگذاری، ایجاد و حذف کرد. هر جن باید یک لباس داشته باشد.

 

 

منطقه کدگذاری: ما این را با یک کادر قرمز در این تصویر ب اسکرچ جونیور رجسته کردیم. این جایی است که می توانید کد خود را با کشیدن بلوک های سمت چپ به این قسمت جمع آوری کنید.

 

 

پالت بلوک ها: این ناحیه ای از رابط کاربری Scratch است که در سمت چپ ناحیه کد قرار دارد. بلوک انتخابی بسته به دایره‌ای که در سمت چپ انتخاب می‌کنید تغییر می‌کند، مثلاً «حرکت»، «ظاهر»، «صدا» یا «رویدادها».

 

 

بلوک های فرمان: این ها دستورالعمل های مختلفی هستند که می توانید به Sprites خود بدهید. همانطور که در تصویر نشان داده شده است، آنها به هشت نوع بلوک تقسیم می شوند:

 

 

 

 

 

 

 

 

ویرایش آفلاین: این نسخه ای از Scratch است که می توان آن برنامه نویسی کودکان  را دانلود و بر روی رایانه نصب کرد تا بدون استفاده از اینترنت از آن استفاده کرد.

 

استفاده از بلوک ها در اسکرچ

در تصویر زیر می‌بینید که برخی از اسپرایت‌ها ایجاد اسکرچ جونیور  شده‌اند، اما هنوز هیچ اسکریپتی به آنها اختصاص داده نشده است - به این معنی که اسپرایت‌های شما در حال حاضر فقط یک تصویر هستند.

 

 

 

برای شروع ایجاد یک اسکریپت، روی دارایی که می‌خواهید آن را اعمال کنید کلیک کنید و سپس بلوک‌های مربوطه را به قسمت صحنه بکشید. برای افزودن چندین بلوک به یک اسکریپت، بلوک های جدید را به قسمت کدگذاری بکشید و آنها را به بلوک های دیگر خود در اسکریپت متصل کنید. می‌توانید بلوک‌های جدید را در بالا یا زیر بلوک‌های موجود اضافه کنید و آنها مانند قطعات اره مویی به هم متصل شوند. همچنین می توانید با کلیک  اسکرچ جونیور بر روی یک بلوک و کشیدن آن به فضای خالی در ناحیه کدگذاری، آنها را از هم جدا کنید.

 

بلوک های "حرکت".

بلوک های حرکتی می توانند انواع حرکات زیر را ایجاد کنند:

 

جن های متحرک

چرخاندن جن

نشان دادن اسپرایت ها در جهت معین

حرکت دادن اسپرایت ها به یک نقطه معین روی صحنه، به اسپرایت دیگر یا به نشانگر ماوس

تغییر مختصات x و y اسپرایت روی صحنه

در صورتی که اسپرایت به لبه صحنه برخورد کند، پرش می کند

تغییر سبکی که اسپرایت با آن می چرخد

این بلوک‌ها اساس بسیاری از بازی‌ها و انیمیشن‌ها را تشکیل می‌دهند،

Scratch Junior  در زیر تصویری از نحوه عملکرد استفاده از بلوک‌های حرکتی آورده شده است:

 

 

 

 

 

 

د

[ بازدید : 6 ]

[ سه شنبه 10 بهمن 1402 ] 6:41 ] [ علیرضا خانی ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]