برنامه نویسی کودکان و نوجوانان

اصل کدنویسی

بارها و بارها جملاتی مانند این را اصول کدنویسی می شنوید: «اصلاً چرا باید کد خوبی بنویسم؟ به هر اصل کدنویسی حال به کسی علاقه ندارد نکته اصلی این است که پروژه تکمیل شده است! " بخش بزرگی از برنامه نویسان از کد منبع بد راضی هستند - با توجه به شعار: "چه می خواهید، کار می کند؟!"

 

اما قیمت کد بد بالاست: تلاش تعمیر و نگهداری بالا هزینه های بالا برای توسعه بیشتر عیب یابی پیچیده بنابراین کیفیت داخلی کد به کاهش هزینه های کلی در بلند مدت کمک می کند.

 چرا کد خوب هنوز مهم است؟ نوشتن کد بخش نسبتا کوچکی از توسعه نرم افزار است. تعمیر و نگهداری بعدی حدود 80 درصد از هزینه ها را تشکیل می دهد.

کد جدید کمی نوشته شده است. کار اصلی شامل تغییرات است. بیشتر کار کدنویسی نیست، بلکه درک (خواندن) کد است. رفع اشکال در کدهای نامفهوم به سرعت باگ های جدید ایجاد می کند.

اگر در زمان شروع پروژه به هزینه کیفیت کد اصول کدنویسی صرفه جویی شود، این هزینه چندین برابر زمان ذخیره شده در پایان پروژه خواهد بود.

در اصل، هر توسعه دهنده (با تجربه) می داند که کد بد مانع کار می شود. با این حال، بارها و بارها اتفاق می‌افتد که به دلیل فشار زیاد کدهای آشفته نوشته می‌شود تا ضرب‌الاجل‌ها رعایت شود. اما این کار نمی کند. کد بد باعث می شود که کار کندتر پیش برود و مهلت ها فراموش شوند. فقط یک راه وجود دارد: از ابتدا کد تمیز بنویسید!

کد تمیز چیست؟ خواندن کد پاک آسان تر است. توسعه دهندگان دیگر می توانند آن را بهتر بخوانند و درک کنند. کلاس ها و روش ها برای انجام یک وظیفه تنظیم شده اند و با وظایف ثانویه "آلوده" نمی شوند. وابستگی به سایر کدها به حداقل محدود می شود. تست کد پاک آسان است. هیچ تکراری وجود ندارد. هیچ شگفتی در کد وجود ندارد. کد خوب انگیزه می دهد همه دست اندرکاران به کار خود افتخار می کنند. برنامه نویسی سرگرم کننده تر است. کد شامل خطاهای کمتری است. اصول کدنویسی تست کد خوب آسان تر است. برای کارمند پروژه، ایرانیان سایبر این به این معنی است: کد خوب کار ناخوشایند را کاهش می دهد.

 چک لیست کد پاک

برای سهولت در ایجاد کد خوب، چندین اصل برای توسعه نرم افزار تدوین شده است. اینها را می توان نوعی چک لیست دانست که به عنوان کمکی در کار روزانه توسعه دهنده برای انعکاس کار خود یا اجتناب از خطاها و ساختارهای مهم از همان ابتدا عمل می کند.

نمایندگان برجسته چنین اصولی اصول SOLID هستند. SOLID توسط رابرت سی مارتین ابداع شد. این مخفف است و مخفف عبارت:

 اصل مسئولیت واحد اصل باز-بسته اصل جایگزینی لیسکوف

اصل جداسازی رابط

اصل وارونگی وابستگی

وقتی این اصول رعایت شود، نتیجه کد بهتر و نرم افزار قابل نگهداری بیشتر است.

اصل مسئولیت واحد اصل مسئولیت واحد اصول کدنویسی بیان می کند که یک کلاس فقط باید یک مسئولیت داشته باشد. تغییرات در عملکرد فقط باید بر چند کلاس تأثیر بگذارد. هرچه کد بیشتری نیاز به تغییر داشته باشد، خطر خطا بیشتر می شود.

 عدم رعایت این اصل باعث وابستگی های بیش از حد و سطوح بالای شبکه می شود. مانند زندگی واقعی است: بالاتر از یک اندازه خاص، یک ابزار جهانی ناکارآمد می شود. چگونه می توانید تشخیص دهید که کلاس بیش از یک کار را انجام می دهد؟

کلاس فقط می تواند یک دلیل برای تغییر داشته باشد. اگر دو الزام تغییر کند، تنها یکی از آنها می تواند بر کلاس تأثیر بگذارد. اگر کلاس بیش از یک دلیل برای تغییر داشته باشد ، کارهای زیادی را انجام می دهد. پس بهتر است تعداد کلاس های کوچک زیاد باشد تا چند کلاس بزرگ.

این کد را بزرگتر نمی کند - فقط به طور متفاوتی سازماندهی شده است. اصول کدنویسی قیاس از زیرزمین صنایع دستی: اگر همه پیچ ها در یک جعبه باشند، پیدا کردن مورد مناسب دشوار است. اگر آنها به خوبی مرتب شده و در چندین جعبه توزیع شوند ، جستجو بسیار سریعتر انجام می شود.قواعد کدنویسی در مورد کلاس ها هم همینطور است.

برچسب ها: اصول کدنویسی ,

[ بازدید : 27 ]

[ جمعه 30 مهر 1400 ] 12:32 ] [ علیرضا خانی ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]